پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118826
تسعير نرخ ارز بازگشت به گذشته است
تاریخ انتشار : 1393/06/18 10:58:10
نمایش : 1280
نديمي گفت: بالا بردن ارزش پول ملي از وظايف دولت است و نبايد به دليل کسري بودجه جيب مردم خالي شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، ابوذر نديمي نايب رئيس اول کميسيون اقتصادي مجلس در خصوص تسعير نرخ ارز و تاثير آن بر زندگي مردم و جامعه، گفت: هنگامي که ما پول خارجي را به ريال تبديل مي کنيم از چند جهت محل تأمل است به تعبير ديگر شما نرخ ارز را پائين تر مي گيريد و به نوعي هم قدرت خريد و هم ارزش پول خود را مديريت مي کنيد اما اگر قيمت را بالاتر قرار دهيد درآمد زيادتر مي شود، ولي مردم و مصرف کنندگان به خصوص مصرف کنندگان داخلي از جهاتي از جمله گرانتر شدن واردات متضرر مي شوند.

وي افزود: بالا بردن ارزش پول ملي از وظايف دولت است نبايد به دليل کسري بودجه جيب مردم خالي شود .

نديمي در ادامه گفت: ما به دليل وابستگي که به درآمد خارجي در خصوص اقتصاد دلاري داريم، هرچه ارز گران تر تعريف شود مردم فقير تر مي شوند چرا که هزينه هاي آن ها را چند برابر مي کنيم و ما نبايد ناکارآمدي هايي را که در سطوح مياني دولت ها وجود دارد را به مردم تحميل کنيم.

نايب رئيس اول کميسيون اقتصادي مجلس گفت: کسري بودجه در هر حالي موجب فشار به مردم است در مورد آن دسته از کالا ها و محصولات که باعث مي شود همه ي جامعه تحت تاثير قرار بگيرند بايد با درنگ و تأمل صورت بگيرد چرا که گراني به مانند تورم، فشار زيادي را به مردم تحميل مي کند.

در ادامه نديمي در خصوص اين که آيا دولت تصميمي براي اجراي اين اقدام دارد يا خير، گفت: اين کار مربوط به اين دولت نيست زيرا همه ي دولت ها هنگامي که کسري بودجه مي آورند چند هزار توماني را به نرخ ارز اضافه مي کردند، شايد به نفع اقتصاد باشد اما عملا بيانگر ناکارآمدي دولت است و هر دولتي هم که نرخ ارز را افزايش مي دهد پول خود را پايين مي آورد يعني قدرت خريد مردم کاهش مي يابد و فشار به مردم بيشتر مي شود بنابراين ربطي به دولت فعلي ندارد .

وي افزود: ما نرخ را به نفع ارز خارجي گران کرديم و متاسانه به ضرر داخلي منجر شد البته دولتي ها هم تحت چتر اين گراني ها قرار گرفتند چرا براي اين که عدد کسري ها را پوشش دادند ما به اين ترتيب زماني را از ۷ هزار تومان به ۳ هزار تومان بودجه براي هر واحد ارز در گذشته داشتيم و اگر دوباره تکرار شود بازگشت به همان روال قبل است که به ضرر مردم است و اين روش قدرت خريد مردم را کاهش مي دهد .

ابوذر نديمي با بيان اينکه مهم جلوگيري از فشار به مردم است،گفت: راه هايي که تا به حال تجربه کرديم يا حفظ اعداد بوده يا تفاوت تغيير نرخ وعلاوه بر اين دو نرخي يا سه نرخي کردن ارز هم مثبت و هم نفي است که ما بايد همه ي تلاش خود را متمرکز بر انتخاب بهترين روش با کمترين ضرر فشار به مردم کنيم.

نايب رئيس اول کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در پايان تسعير را عمليات تبديل ارز خارجي به داخلي تعريف کرد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html